Vývinová stimulácia dieťaťa

Predstavte si vývin osobnosti ako pavučinu .. 

 

.. rovnako ako v pavučine, i vo vývine sú jednotlivé jeho oblasti vzájomne popretkávané, poprepletané. Ak sa pretrhne jedno vlákno takejto pavučiny, prirodzene sa to odzrkadlí na jej tvare a pevnosti ako celku. Vývinová stimulácia je ako vietor.. Vfukuje do pavučiny podnety, ktoré keď sa na nej prichytia, pomôžu jej roztrhané vlákna pospletať naspäť a urobiť ju odolnejšou, pripravenejšou.

Vo svojej práci sa venujem vývinovej stimulácií detí:  

  • raného a predškolského veku
  • so zdravotným postihnutím, alebo oslabením v dôsledku ktorého vývin dieťaťa v jednotlivých jeho oblastiach zaostáva (deti, ktorým bolo diagnostikované neurologické ochorenie - ako napr. epilepsia, detská mozgová obrna. Deti s vrodenými chybami, genetickými poruchami, chromozómovými aberáciami - nap. Downov syndróm. Deti s pervazívnymi vývinovými poruchami (napr. autizmus), alebo inými - bližšie nešpecifikovanými poruchami, ktoré majú za následok zaostávanie v psychomotorickom vývine a vyžadujú si cielenú stimuláciu vo viacerých oblastiach.
  • nachádzajúcich sa v zložitom životnom období, alebo v pre nich náročnej životnej situácii (deti, u ktorých prirodzená stimulácia zo strany najbližšej sociálnej siete nie je z rôznych príčin dostupná, alebo zlyháva - napr. samotní rodičia detí sú zaťažení vlastnou ťažkou životnou situáciou - dlhodobé ochorenie, strata blízkeho,  starostlivosť o súrodenca dieťaťa, alebo iného člena rodiny, ktoré je dlhodobo a vážne choré, príprava na vstup do materskej, alebo základnej školy)
  • za účelom prevencie u takzvaných "detí - nezbedníkov - výmyselníkov" ;), ktoré sú živšie, tvrdohlavejšie, hyperaktívnejšie, majú problém s rešpektovaním pravidiel a vyžadujú si viac pozornosti aby úlohy vývinu zvládli bez zbytočných komplikácií

Na stránkach venovaných vývinovej stimulácii sa dočítate, na aké oblasti stimulácie sa v práci s deťmi zameriavam a prečo. Čítajte ďalej ..